Emberek fényképezése, portréfotózás

Emberek fényképezése, portréfotózás

A legjobb objektív portréfényképezéshez

Kevés olyan területe van a fényképezésnek, ahol ajánlani lehet olyan konkrét fókusztávolságot, amivel érdemes próbálkozni. A portréfényképezés azonban szerencsére ezek közé tartozik, létezik ugyanis egyfajta tuti tartomány, amit a profik általában választanak. Ez valahol a 85 és 105 mm-es fókusztávolság közé esik (ezeket az értékeket tekintik a “klasszikus” portré-fókusztávolságoknak). Ezek a fókusztávolságok főként azért ilyen népszerűek, mert ezek mutatják a legelőnyösebb színben a fényképalanyt. 85 mm-es és annál nagyobb értékeknél ezek az objektívek igazán tetszetős perspektívát eredményeznek, amelytől jól néznek ki az emberek (mellesleg 105 mm fölé is lehet menni.

Portréfotózáshoz igazából a 70-200 mm-es objektívemet használom, és jellemzően a 150 és 200 mm közötti tartományban fotózom). Bár ez olyan kérdés, amiről az emberek végtelen vitákat szeretnek folytatni az online fotósfórumokban, annyit elmondhatok, hogy az általam ismert profik többsége 85 mm-es vagy hosszabb teleobjektívvel fényképez portrét. Nem mellesleg a hosszabb fókusztávolsággal való fotózás egy másik előnye, hogy nem fogsz közvetlenül a fotóalany arcába szuszogni – a teleobjektívnek hála lesz egy kis távolság az arcotok között -, és ha kényelmesebben érzi magát az ember, akkor általában jobb képek készülnek róla.

A Nikon, a Canon és a Sony egyaránt gyárt olyan zoomos objektívet, amely lefedi a portrékhoz illő fókusztávolság fenti tartományát. Mivel a Sigma és a Tamron is kínál ilyen objektíveket, rengeteg választási lehetőséged adódik a 85 és 105 mm közötti tuti tartományhoz. Ne feledd, hogy vehetsz 24-105, 24-120 vagy 70-200 mm-es objektívet is. A lényeg, hogy az alacsonyabb tartományokban ne fotózz portrét – mindig a zoom felső, 85 mm-nél kezdődő tartományát használd.

Mekkora blendenyílást használj?

A portréfényképezésben többek között azt szeretem, hogy sok kérdés előre el van döntve (például, hogy milyen fókusztávolságú objektívet érdemes használni), így a portréfényképezés nehezebb részére lehet koncentrálni: a jó fény biztosítására és a modell személyiségének elkapására.

Most már, hogy tudod, milyen objektívet használj, akár hiszed, akár nem, van egy meghatározott blendenyílás (és ez bizony nagy ritkaság!), ami a legjobb eredményt nyújtja portréfényképezéskor.

Ez a blendenyílás az f/11, mert kiváló élességet és mélységet biztosít az arcnak. (És erről szól egy portré, nem?) Ez a legtöbb portréhoz kiváló megjelenést biztosít. Azért mondom, hogy a legtöbbhöz, mert bizonyos művészi hatások eléréséhez nyilván lehet más blendenyílást is használni. A legtöbb esetben tehát nyugodtan beállíthatod az f/11-es blendenyílást a blendeprioritásos üzemmódban, és máris az igazán fontos dolgokra koncentrálhatsz (a fény, a modell személyiségének megörökítése, hogy mennyit kérsz majd mindezért, stb). Oké, mint mindig, minden szabály alól létezik kivétel. Erre később kitérek A megfelelő háttér a szabadban című bejegyzésben, hogy lásd, mikor nem az f/11 a legjobb választás.

A következő bejegyzésben szó lesz a végtelenített hátterek használatáról, a szövethátterek használatáról, az előbb említett megfelelő háttér kiválasztásáról a szabadban és az élesség állításról.