Emberek fényképezése, portréfotózás – 3. rész

Emberek fényképezése, portréfotózás – 3. rész

Hova állítsd a fényképezőgépedet?

A portrék általában akkor néznek kis a legszebben, ha a fényképezőgép a modell szemével van egy magasságban, tehát így állítsd be az állványodat. Ez különösen fontos gyerekek esetén: ne fentről lefelé fotózd őket (ahogy a virágokat se), különben nagyon csalódottan fogod visszanézni a képeidet. A gyerekeket tehát vagy emeld fel a saját szemmagasságodba (egy magas székkel), vagy ereszd le az állványodat az ő szemmagasságukba, és térden állva fényképezz (tudom, mennyi megaláztatást kell elszenvedni a hivatásunk érdekében stb.). És ha már a megfelelő magasságban van a gép? Milyen messze legyen? A fókusztáv ezt elég jól meg fogja határozni, de ha 2,5-3 méterre vagy, akkor nagyot már nem tévedhetsz.

A modell elhelyezése a képen

Ha portrékat készítesz (különösen pillanatképeket vagy riport stílusú felvételeket), van egy szabály, amelyet sok profi követ, és a modell szemeinek képen belüli elhelyezésével kapcsolatos: azoknak a képkocka felső harmadoló vonalánál kell lenniük. Ez egyike azoknak a kis trükköknek, amelyek vizuálisan érdekesebbé teszik a portrékat, és nem is nehéz megvalósítani. Csak a felső harmadoló vonal körül helyezkedjen el a modellek szeme.

Képkivágási tipp portrékhoz

Ha kicsit másmilyen képkivágást szeretnél a portréidon, próbáld ki, hogy annyira ráközelítesz a modell arcára, hogy az szinte teljesen kitöltse a teljes képkockákat. Akár annyira, hogy a hajkoronájuk vagy a fejük teteje levágódjon és kilógjon a képből. A professzionális arcképek között nagyon népszerű ez a képkivágás, rengeteg ilyennel találkozhatsz magazinokban, hirdetésekben és az interneten. Ne félj levágni a modell haját vagy a feje tetejét – ily módon sokkal dinamikusabbá teheted a portrét.

Kiváló fény a szabadban

Annak ellenére, hogy bőven van elég fény a portréfényképezéshez napközben, ez a fény többnyire túl közvetlenül érkezik, és erős, csúnya árnyékokat fog vetni a modell arcán (arról nem is beszélve, hogy a modell pedig általában hunyorogni és/vagy izzadni fog). Akkor hogy lehet mégis kiváló portrékat készíteni délután kettőkor?

Nem túl bonyolult: helyezd árnyékba a modellt, ahol puhább a fény, és az árnyékok sem olyan erősek, hanem lágyabbak. Nem kell barlangba húzódni, csak olyan árnyékos helyet kell keresni, ahol nincs közvetlen napfény (például egy nagy fa alatt, egy épület kiszögellése alatt, egy fedett teraszon, egy napernyő alatt stb.). Olyan helyet keress, ahová behúzódnál a nap elől a hőségben, és már meg is találtad azt a puha fényt, amely megfelelő portrézáshoz, és a modell sem fog hunyorogni.

Kiváló fény beltérben

Mi a profik trükkje, hogy kiváló portréfényt használhassanak beltérben drága stúdiófelszerelés nélkül? A világ legjobb fényforrását kell használni: a természetes fényt. Ez a fény annyira csodálatos, hogy sok profi nem is hajlandó mást használni a portrékhoz. Ahhoz, hogy kihasználhasd ezt a csodás fényforrást, csak annyit kell tenned, hogy a modellt egy olyan ablak mellé helyezed otthon, az irodában, a stúdióban stb., amely nem kap közvetlen napfényt.

Az ideális egy északi ablak, de bármilyen ablak, ami nem közvetlenül kapja a napfényt, ugyanolyan jó. Ha koszos is, az külön jó, mert még szórtabb lesz a fény. Ha csak olyan ablak van a közelben, ami közvetlen napfényt kap, akkor a vékony, fényáteresztő függönyök sokat segítenek, nagyon jó diffúzorok! A modell állhat vagy ülhet, a lényeg, hogy oldalról kapja a fényt az ablakból. Az arc másik oldalán jelentkező puha árnyékok jót tesznek a portrénak, mélységet és érdekességet kölcsönöznek neki.

A következő és egyben utolsó bejegyzésben lesz néhány szó az újszülöttekről készülő fényképekről, a napnyugtánál készíthető portrékról, derítőlapok használatáról.