Emberek fényképezése, portréfotózás – 2. rész

Emberek fényképezése, portréfotózás – 2. rész

Végtelenített hátterek használata

A háttér kérdése nem kis kihívást jelent a portréfotósoknak, mert általában akadályozzák a fotóst céljának elérésében: a modell személyiségének, drámájának, lelkének a megörökítését. Ezért van az, hogy nagyon sok portréfotós a lehető legegyszerűbb háttérrel dolgozik. A stúdióban a legolcsóbb megoldás talán a végtelenített hátterek használata. Azért ezek a legolcsóbbak, mert papírból vannak. Igen. Nem többek, mint egy hatalmas tekercs papír, és egy átlagos méretű, 135 centi széles, 11 méter hosszú tekercs csak 10 ezer forint körüli összeggel terheli meg a pénztárcádat. Ez nem rossz ahhoz képest, hogy profi stúdióháttér. Sok fotós egyszerűen a falra ragasztja, de a legjobb választás vélhetőleg egy egyszerű állvány beszerzése. Egy rendes szett (tekercselővel és két állvánnyal) 50 ezer forint körül van.

Milyen színeket használj? Induláskor feketét (drámai hatású portrékhoz) vagy fehéret (minden máshoz). Az a jó a végtelenített fehér hátterekben, hogy a képeken általában valamilyen árnyalatú szürkeként jelenik meg. Annak érdekében, hogy tényleg olyan fehérnek látsszon, mint a fenti képen, irányíts egy vagy több lámpát a háttérre, különben a vakufény szürkévé teszi a hátteret. A szürke nem rossz háttérszín (nagyon is népszerű), ám ha fehérként akarod a képen is viszontlátni, akkor a modell mögött is el kell helyezned egy-két fényforrást, amivel a hátteret világítod meg. Ha fekete hátteret használsz, akkor is szükséged lehet egy plusz fényforrásra, amellyel hátulról világítod meg a modellt (főleg, ha sötét a haja), hogy elváljon a háttértől.

Szövethátterek használata

A szövethátterek nem annyira olcsók, mint a tekercses papírhátterek, de annyira nem drágák, hogy a beállított képekhez ne vedd fontolóra egy ilyen beszerzését (egy elfogadható vászonháttér 40 ezer forint körül kezdődik). Ezek a hátterek varrás nélküliek. Javaslom (legalábbis kezdetben) a lehető legsemlegesebb, főleg szürke vagy barna szövet beszerzését. Ezek a hátterek textúrát visznek a képbe, ugyanakkor nem vonják el a figyelmet a modellről. Nagyon népszerűek, az üzleti fotóktól kezdve az eljegyzési képekig. Megtapasztalhatod, hogy egy kevésbé drága háttértartó állvány jó befektetés. És meg fogsz lepődni, hogy milyen egyszerűen változtathatod a háttér megjelenését azzal, hogy ha a rá eső fényt megváltoztatod.

A megfelelő háttér a szabadban

Ha a szabadban készítesz portrékat, nem fogsz tudni szövet- vagy papír háttereket használni (ezt nem biztos, hogy külön mondanom kellett), és ezért még jobban oda kel figyelned a modell mögötti területre. A szabadtéri portrék hátterének kiválasztásakor a következő szabályt vedd figyelembe: legyen minél egyszerűbb. Minél egyszerűbb a háttér, annál hatásosabb lesz maga a portré, épp azért úgy helyezd el a modelledet, hogy a lehető legkevesebb nyugtalanság legyen a képen az arc körül. Itt lehet, hogy érdemes eltérni az f/11-es szabálytól, és egy tág blendenyílás (f/2,8 vagy f/4) használni a portréobjektívvel, hogy életlen legyen a háttér. Jegyezd meg, hogy a szabadtéri portréhátterek tekintetében a kevesebb több.

Hova állíts élességet?

Az évek során sok, egymásnak ellentmondó elgondolás látott napvilágot arról, hogy portréfényképezésnél hová érdemes állítani az élességet (arccsont, orrhegy, hajvonal, stb.). Szerencsére mára elég jó konszenzus alakult ki: közvetlenül a modell szemére kell az élességet állítani. Az f/11-es blendenyílással a szemekre történő élességállítás a teljes arcon szép élességet eredményez (és ami még fontosabb, a szemek borotvaélesek lesznek, ami döntő fontosságú egy portrénál).

A következő bejegyzésben kitérek arra, hogy hova állítsuk a fényképezőgépet, a modell hogyan helyezkedjen el a képen, lesznek tippek a képkivágáshoz portrék esetében, szó lesz a kiváló fényről a szabadban, beltérben.